Den nordiska våren

Vår generations största utmaning är att väcka vårt folks livsglädje, folkgemenskap och erövringslystnad. Den nordiska våren finns inom oss. Endast vi själva kan odla vår framtid. Det gör vi genom att bedriva den viktigaste formen av kulturkamp, nämligen den vi bedriver inom oss själva. Vi ska beväpna oss med en oövervinnerlig attityd som kännetecknas av storhet och ära. Vi ska bli förändringen vi vill se i världen genom att föregå med gott exempel och visa vad heder och ära betyder. Vi ska visa vägen för alla nordbor så att de inspireras, väcks och aktiveras under den nordiska våren. Under vårt ledarskap ska den nordiska folksjälen som så länge slumrat väckas till liv!

Tyr är den modigaste av norröna gudar och tyrrunan symboliserar bland annat ära och heder.

Tyr är den modigaste av norröna gudar. Tyrrunan symboliserar bland annat ära och heder.

Begreppsförklaring: Ära och heder

Ära och heder är centrala begrepp i den nordiska kulturen. Dessa begrepp förklaras av hälsopionjären och grundaren av den svenska frisksportrörelsen Are Waerland i boken Vår urgrund: Vikingatidens livssyn. Heder står för ett passivt beteende som skapar ordning och som gynnar oss som folk. Exempel på det är att vara rättskaffens, pålitlig, punktlig och stå vid sitt ord. Det nordiska hedersbegreppet är alltså väsensskilt från de abrahamitiska religionernas hedersbegrepp. Ära är ett mer aktivt beteende. Som Are Waerland skriver vinnes den genom djärvhet och skicklighet, den står tätt ihop med ordet bragd. Den måste vårdas, värnas och ökas.

Ärobegreppet genomsyrade det urnordiska samhället. Ära skulle vinnas och ätten skulle hävdas till varje pris. Något annat alternativ gavs ej. Inte ens en kungason fick sitta till bords med sin fader och hans hird förrän han kunde visa upp vapen tagna från en fallen furste. När de äldre dog tog de med sig skatterna ned i graven just för att de yngre skulle vinna ny ära. Dessa attityder försvagades efter att kristendomens andliga ockupation tagit vid. Kettil Raum i Vatsdöla-sagan beskriver det i dystra ordalag:

”Nu bära sig unga män åt på ett helt annat sätt, än då jag var i min krafts dagar. Då brunno de av iver att göra något för sitt anseende, antingen genom att draga ut på ledungatåg eller ock genom att förvärva sig gods och ära, varhelst den stod att finna. Men nu vilja de unga helst bara sitta med ryggen mot elden och svalka sig med öl, och på det sättet blir det bara till skräp med manhaftigheten och kämpasinnet.”

Män som blev smädade försvarade sin heder till döden. De som inte vågade strida blev utstötta. Målningen heter Egil Skallagrimsson i holmgång med Berg-Önundr och är målad av Johannes Flintoe.

Män som blev smädade försvarade sin heder till döden. De som inte vågade strida blev utstötta. Målningen heter ”Egil Skallagrimsson i holmgång med Berg-Önundr” och är målad av Johannes Flintoe.

Livsstilen – den viktigaste formen av kulturkamp

Att leva ärofullt och hedervärt är alltså den viktigaste formen av kulturkamp. Att det är så kan enkelt ses i en jämförelse med etniska främlingar. Hur ofta ser man främlingar som vågar kämpa mot större skaror? Hur god integritet har främlingar? Vilken respekt visar de sin omgivning? Allt fler svenskar blir genom detta medvetna om skillnaderna mellan oss svenskar och främlingarna vilket är positivt.

Ära och heder har praktiska fördelar – de stärker oss som folk. Heder skapar tillit, vilket leder till ett tryggt och gemytligt samhälle som vi alla kan njuta av. Pålitlighet, punktlighet och rättskaffens beteende leder till god ordning i samhället. Ära leder till större rikedomar i landet. Det bidrar även till starkare konkurrens vilket stärker oss som folk. Ett liv med ära blir mycket mer intressant att leva, både för den ärorike och dess omgivning. Därför gynnas vi alla av att ständigt vinna ära och upprätthålla hedern.

Ära och heder stärker individen och folket. Bilden föreställer den hedervärde och ärorike Eddard Stark från Game of Thrones.

Ära och heder stärker individen och folket. Bilden föreställer den hedervärde och ärorike Eddard Stark från Game of Thrones.

En exklusiv folkgemenskap

Emellertid kan dessa egenskaper vara ett tveeggat svärd. De fungerade utmärkt i våra förfäders etniskt homogena samhälle. I dagens mångkulturella samhälle är det däremot viktigt att göra åtskillnad på folkfrände och främling. Att exempelvis låta främlingar snylta av den svenska gästfriheten är bevisligen destruktivt. Sålunda ska vi endast låta vår ära och heder vara andra folkfränder till gagn, genom att alltid låta dem komma i första hand. Genom att vara selektiva hindrar vi främlingar från att sko sig på vår bekostnad, samtidigt som vi stärker folkgemenskapen så att den blir en kraft att räkna med – ett exklusivt samhälle i samhället.

Att i första hand köpa svenskt, anställa eller anlita andra svenskar samt hjälpa andra svenskar i nöd förutsätter dock att synen på ära och heder är ömsesidig. Folkgemenskapen är endast till för folkfränder som förtjänar den! Denna exklusiva folkgemenskap kommer dessutom att attrahera fler till våra led. Den nordiska våren börjar inom oss själva genom att leva ärofullt och hedervärt. När vi agerar föredömligt ingjuter vi respekt hos det svenska folket och vinner deras förtroende. Efter att det svenska folket har enats under nationalisters ledning, kommer ingenting att stoppa oss från att ta tillbaka vårt land!

 

Rekommenderad läsning

Kjellman, Östen (1998). Den forna seden: en dokumentation. Vol. 1. Malmö

Kjellman, Östen (1998). Den forna seden: en dokumentation. Vol. 2. Malmö

Popadic, Aljosa (2012). ”No regrets”. Hämtad 8 oktober 2013 från http://www.kratosguide.com/no-regrets/

Sörensen, Wulf (2009). Vän döþer. 1. uppl. Stockholm: Nordfront förlag

Waerland, Are (1937). Vår urgrund: Vikingatidens livssyn. Göteborg: Örnförlaget

 

Följ oss på sociala medier:
Nyskapande på Facebook
Nyskapande på Twitter

En reaktion på “Den nordiska våren

Kommentera